BMW M4 Competition:

Fikk teste favorittbilen fra BMW


Gjennom 2023 har vi møtt BMW-entusiaster fra hele landet. Hver måned har en ny person fortalt om sitt engasjement og sin lidenskap for den tyske storfavoritten. I årets siste utgave av prosjektet fikk vi sitte på da vår egen kollega og BMW-entusiast, Kjartan Finholdt (54), fikk prøvekjøre drømmebilen – og vi fikk se på nært hold hva kjøregleden handler om.


I likhet med BMW selv, startet også Finholdt i lufta. For mens BMW ble etablert som flymotorprodusent, begynte han sin karriere som pilot allerede som 23-åring.

– Jeg bodde i USA, fløy rundt og fikk oppleve hele landet. Men å alltid bo på hotell ble slitsomt i lengden, så jeg gikk lei etter hvert, forteller Finholdt.

Etter noen år som pilot hjemme i Norge la han kapteinsluen på hylla og begynte etter hvert å jobbe i Finansavisen. Men selv om karrieren tok en vending, ble det ingen endringer i BMW-engasjementet. Det har vedvart allerede fra da han som tenåring kjøpte sin første bil.

– Jeg var 18 år i 1987, da jeg kjøpte min første bil. Det var en plommerød BMW 320 1976-modell med mahogny-ratt, forteller Finholdt. 

– Faktisk minner fargen litt om den vi kjører nå.

Ned på bakken








Motor vehicle, Automotive mirror, Steering part, Satellite radio, Car, Plant

I en rød BMW M4 Competition går kjøreturen til Lillehammer. Destinasjonen har han hatt som mål en rekke ganger tidligere – hele femten ganger har han deltatt i Birkebeinerrittet. 

Men selv om han trives på sykkelen, er det noe helt eget å sitte bak rattet i drømmebilen.

– Den er rask og smidig, men det er kanskje ikke så rart når den har 510 hestekrefter. Det gir en helt egen kjørefølelse når det blir litt action, forteller Finholdt. 

– Det er noe litt annet enn de vanlige familiebilene. Det må være BMW Competition. Da kan man gasse på litt mer, og jeg blir nesten tatt litt tilbake til de gode, gamle dager som pilot.

– En helt egen kjørefølelse








Foruten at bilen treffer på estetikk og maksimal kjøredynamikk, har den en imponerende utstyrsliste. Med blant annet sekssylindret High-Performance M TwinPower Turbo-drivverk, åttetrinns M Spetronic Sport-girkasse med Drivelogic og aktiv M differensial, kan den like gjerne brukes på racerbanen som til jobb eller matbutikken. 

For de som liker litt lyd i bilen er det også verdt å nevne M sporteksosanlegget, med integrert eksosspjedteknikk. I modusene SPORT og SPORT+ blir motorlyden mer intens – men det er også mulig å sette bilen i mer komfortabel modus med diskret lyd.

– Det handler både om komfort, sportslig preg og kvalitet. Det er den totale kjøreopplevelsen. Å kjøre BMW blir fort en god vane, forteller Finholdt. 


Desember-entusiasten

Hvem? Kjartan Finholdt (54)

Hvor? Oslo

Kjøpte første BMW: I 1987

Eier: BMW iX og BMW i3

Drømmebil: BMW M4 Competition

Vanen etablerte han allerede ved kjøpet av hans første BMW 320.

– Etter den første bilen var det bokstavelig talt kjørt, og det ballet på seg med stadig flere. Det har blitt noen BMWer gjennom tidene, sier Finholdt. 

De neste årene kjøpte han etter hvert en BMW 318 og en BMW 323. Så prøvde han seg på andre bilmodeller, men innså raskt at det ikke var noe for ham.

– Jeg gikk tilbake til BMW da firehjulstrekksystemet kom til BMW 520d, så da kjøpte jeg en BMW 520d Touring. Da kjøpte jeg samtidig min første BMW i3. Deretter kjøpte jeg en BMW x540e, og det er den beste bilen jeg har hatt, legger han til.

En gang BMW – alltid BMW








Samtidig kjøpte han en ny BMW i3, før han gikk over til BMW iX – og nok en ny BMW i3.

– Jeg har hele tiden skaffet en ny BMW i3 i tillegg, når jeg har kjøpt ny bil. Den er perfekt til småkjøring i byen og til jobb, mens BMW iX er perfekt til hytta og til langkjøring. Når jeg har to stykker holder de seg bedre også, verdimessig.

En rekke år og biler etter at Finholdt kjøpte sin første BMW, er holdningen hans fremdeles den samme:

– Når man først har kjøpt BMW, kan man aldri bytte til noe annet.

Innholdet i denne artikkelen er laget av FA Creative og ikke av Finansavisens redaksjon.

Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelige, gi oss gjerne beskjed på epost: content@hegnar.no

FinansavisenNO_moerk_bla_004182.png

    Om artiklene fra FA Creative