Nye muskler i bilbransjen

Annonsørinnhold

Rectangle

Drivalia Lease Norge AS, under ledelse av Dag Fraurud, har store planer i en krevende bilbransje. Med en av verdens største banker i ryggen, er leasing og mobilitetsspesialisten mer fremoverlent enn noen gang. 

Fraurud, som tok over som administrerende direktør i desember 2022 etter flere år som kommersiell direktør, forteller om en spennende overgang fra ALD til Drivalia: 

 –  I januar 2022 fikk vi beskjed om at ALD planla å kjøpe opp Leaseplan, så vi jobbet lenge med fusjonsplanene. Men, så sa det plutselig stopp.  Det viste seg at Europakommisjonen var redd fusjonen ville bli for stor i Norge, så da ble det besluttet å selge selskapet. I juli ble det inngått en avtale med Crédit Agricole, verdens tiende største bank, som eier CA Auto Bank. CA Auto Bank eier Drivalia, som er vårt selskap. Så nå har vi nytt navn og nye eiere, som er både fremoverlente og ressurssterke.

Tidligere ALD Automotive, nå Drivalia, er kjent for å tilby et bredt spekter av løsninger innen leasing og abonnementstjenester. Med over 20 års erfaring har de opparbeidet seg en portefølje med mer enn 2000 bedriftskunder, som gjør de til en av landets største aktører.

I tillegg til operasjonell bedriftsleasing tilbyr de privatleasing, fleksibel korttidsleasing, bilabonnement og salg av innleverte leasingbiler. Med nytt navn og nye eiere venter en spennende tid i en tøff bilbransje, men administrerende direktør, Dag Fraurud, mener de er mer rigget enn de har vært på lenge.

 – Vi har store vekstplaner, og er på ballen som aldri før.

Suit trousers, Dress shirt, Smile, Sleeve, Collar

Administrerende direktør, Dag Fraurud.

Fremoverlente

Selv har han mer enn 20 års erfaring fra kommunikasjonsbransjen, etterfulgt av 6 år i bilbransjen. Som tidligere kommunikasjonsmann er god dialog innprentet i alt han gjør.  Sammen med resten av teamet sørger han for at kundene blir fulgt opp fra a til å gjennom hele prosessen. Spesielt i dagens krevende situasjon med høy rente, svak krone og inflasjon er det mye som må følges opp. Likevel er Fraurud trygg på at de er godt forberedt, og har mange flinke folk på laget som har vært i selskapet lenge. 

-Det er mye lang og god kompetanse på huset. Spesielt i overgangen til det grønne skiftet ser vi at dette er ekstra viktig, sier han.

Med det grønne skiftet i fokus, er Drivalia aktivt involvert i overgangen til elektriske biler. Norge, som allerede har vært et foregangsland for elbiler, ser nå bølgen av elektriske varebiler. Fraurud forteller at vi kan vente oss over 40 elektriske modeller innen 2025. 

-Utfordringer som begrenset batterikapasitet, lastekapasitet og firehjulsdrift blir gradvis løst, så vi er godt i gang med bølge to av elektrifiseringen, som gjelder varebilene.  

Over 80% av Drivalias nybestillinger er elektriske, både personbiler og varebiler. Mye har skjedd i utviklingen av tekniske løsninger, en bølge blant annet Kina har hevet seg på. Kinesiske aktører har for alvor gjort et inntog i den n orske markedet, en utvikling Fraurud mener blir spennende å følge med på.

Mange bransjer opplever utfordrende tider om dagen, og bilindustrien er intet unntak. Men, bedriftene trenger fortsatt biler, og endringer i bruksmønster i privatmarkedet er de godt forberedt på, blant annet med abonnementsløsningene FlexLease og CarCloud Drivalia. Selv om Drivalia hovedsakelig har spesialiserer seg på langtidsleie, tilbyr de også abonnementsløsning til både privat- og bedriftssektoren. For bedrifter kombinerer de langtidsleasing med korttidsleie gjennom abonnementsløsningen  FlexLease, mens CarCloud Drivalia-abonnementet skal møte privatkundenes behov.

 -Det er spennende tider, og med nye eiere som har mye kunnskap om mobilitetsprosjekter, vil kundene oppleve mer fleksibilitet i produktutvalget. Vi er allerede i gang og satser sterkt på CarCloud Drivalia og FlexLease for tiden. Uansett om du er en liten eller stor kunde, privatperson eller bedrift, så har vi noe å tilby, avslutter Fraurud. 

Nye løsninger

Innholdet i denne artikkelen er laget av FA Creative og ikke av Finansavisens redaksjon.

Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelige, gi oss gjerne beskjed på epost: content@hegnar.no

FinansavisenNO_moerk_bla_004182.png

    Om artiklene fra FA Creative