
Annonsørinnhold
Slik løste de utfordringene med étt enkelt valg
Et solid forretningssystem som grunnmur kan være avgjørende for positiv utvikling og suksess, men hva bør en bedrift vurdere når de skal velge system? For Bohus var det tre punkter som skilte seg ut da de landet på ERP-system fra Pearl.

– Den strategiske beslutningen om å styrke kjedestrukturen og profesjonalisere driften, medførte et betydelig forretningsprosjekt, forteller IT-direktør i Bohus, Krister Mossige.
Allerede i 2010 peilet Bohus ut en ny kurs, og la veikartet for hvordan den landsdekkende møbelkjeden skulle møte konkurrentene. Det ga utslag i en strammere kjedestruktur, samt sentralisering av oppgaver og funksjoner der det var naturlig. Da ble de oppmerksomme på behovet for et nytt fundament.
– Det handler jo egentlig mye mer om forretninger enn IT, som egentlig bare skulle understøtte det. I sånne prosjekter, som går over relativt kort tid, trekker man også på seg mange nye komplekse løsninger og ikke minst påfører man forretningen utrolig mye endringer man må ta innover seg, sier Mossige.
Krister Mossige, IT-direktør i Bohus.
Se hele intervjuet med IT-direktør i Bohus, Krister Mossige.
Både prosesser og arbeidsmetodikk ble endret. Oppi det hele var det viktig at teknologien også spilte på lag, men IT-direktøren forteller at de ble oppmerksomme på flere problemer.
– Det er jo et samspill som på papiret ofte høres enkelt ut, men vi erfarte etter at vi gikk live med alle de nye løsningene, at vi hadde en rekke utfordringer på mange områder. Både at løsningene var komplekse og at vi hadde pådratt oss mange systemer. Det var et veldig komplisert systemlandskap.
Spredningen i systemene førte til utfordringer knyttet til samarbeid mellom de mange ulike partene, og de opplevde utfordringer med å levere en god og stabil ytelse. Behovet for en ny, fremtidsrettet samarbeidspartner, som kunne bidra til å drifte og forvalte Bohus’ forretningssystemer, ble tydelig.
Flere utfordringer
Dette er Pearl
- Etablert i 2006.
- Ledende aktør innen ERP og digital handel i Norden og Nord-EMEA-regionen.
- Over 370 ansatte i Norge, Sverige, Finland, Latvia, Singapore, Polen og Ukraina.
- En forretningspartner som forstår kundens behov og tilbyr skreddersydde løsninger og rådgivning
Å ha alt på ett sted, hos én partner, det vektla vi veldig tungt.
– Krister Mossige, IT-direktør i Bohus.
Møbelkjeden landet på tre hovedstolper de valgte å vektlegge i valget av ERP-system. Samtlige krav ble oppfylt av systemet til Pearl:
– Det ene er de tekniske plattformene og løsningene i seg selv, og om den var fremtidsrettet nok. De fleste på den tiden, tilbake i 2016, opererte med tradisjonelle datasentre. Skyløsninger hadde eksistert en stund, men det var ikke så mange som hadde tatt det steget når det kom til forretningssytemer, forteller Mossige.
For en bedrift som Bohus, med store sesongvariasjoner, var en skalerbar løsning også viktig.
– Og så er det jo også slik at når du har en god teknologisk plattform, så skal den også driftes. Så det å ha en partner som har høy kompetanse på driftssiden var også viktig, sier Mossige.
Tre hovedstolper
I tillegg til solide tekniske løsninger og kompetente drivere, ønsket de en samarbeidspartner med solid kunnskap om utvikling og applikasjonsforvaltning.
– Når man driver kontinuerlig forretningsutvikling og systemutvikling, kan det fort bli et bordtennisspill mellom driftspartner og systempartneren du har på de andre tjenestene. Så det å ha alt på ett sted, hos én partner, det vektla vi veldig tungt.
Etter flere år som samarbeidspartnere har Pearl spilt en viktig rolle i utviklingen av Bohus’ forretningsdrift. Det vil de også gjøre fremover:
– Vi ser på vårt samarbeid som et langsiktig samarbeid. Vi vil sammen med Pearl fortsette å bygge og levere de beste kundemøtene i møbelbransjen fremover, og gjøre opplevelsen så sømløs som mulig for kundene – enten man er i digitale kanaler eller i butikk.
Sømløs opplevelse

Daglig leder i Pearl Norge, Bernhard Olsen (t.v.) og Krister Mossige, IT-direktør i Bohus (t.h.).
Innholdet i denne artikkelen er laget av FA Creative og ikke av Finansavisens redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelige, gi oss gjerne beskjed på epost: content@hegnar.no
Om artiklene fra FA Creative