BMW-entusiasten tester iX3

Han er ihuga BMW-fan og entusiastisk testkjører

62 år gamle Svein Hoel fra Oslo ble plukket ut til å være første testkjører i kampanjen, #Nestemann ut. Her kommer dommen, og et par historier fra hans liv med BMW.


BMW`s wonder woman

Som kampanjemanager i BMW har Thea Sletengen Høgh ansvar for all betalt markedsføring i Norge, likevel ble hun overveldet av responsen på kampanjen deres #Nestemannut.

Vi tok en prat med henne for å høre hennes tanker om den splitter
nye BMW iX3.

Matomas unike forhold til BMW

Som kampanjemanager i BMW har Thea Sletengen Høgh ansvar for all betalt markedsføring i Norge, likevel ble hun overveldet av responsen på kampanjen deres #Nestemannut.

Vi tok en prat med henne for å høre hennes tanker om den splitter nye BMW iX3.

Svein Hoel (62) har hatt flere BMW-er opp gjennom. Nå skal han teste den helelektriske BMW iX3 for første gang. Slik beskriver han opplevelsen:

Jeg skrev særoppgave om General Motor sin historie på skolen og fikk førerkort en uke etter at jeg fylte 18. Min første BMW kjøpte jeg i 1981, da jeg var 23 år gammel. Det var en mørkeblå 5-serie. Drømmen har egentlig alltid vært BMW, så lykken var stor da jeg endelig kunne eie min egen.

Som utdannet ingeniør har jeg arbeidet med store marine og industrielle dieselmotorer, og har tydelige krav til bil og teknikk i forhold til bruk og nytte. Min nåværende X3 har kjørt 230 000 km, og er like god. Det er rett og slett en fantastisk bil. Men nå er tiden inne for å gå over fra diesel til el.

Les mer om BMW iX3

Selverklært BMW-entusiast

At Tom er ambassadør for BMW er for han bare en bonus. Han er selverklært BMW-entusiast og har vært det hele livet. Nå gleder han seg stort til de helelektriske bilene skal bli lansert på løpende bånd.


– I jobbsammenheng pendler jeg mye. Jeg bor i Trondheim og må ofte til hovedstaden, samtidig bor foreldrene mine på bygda, så for meg er bilens rekkevidde viktig. Jeg merker at det har skjedd utrolig mye de siste par årene i forhold til rekkevidde, og det gjør at jeg gleder meg masse til BMW iX3 og BMW iX kommer.


– BMW har gjort så mye for å forbedre rekkevidden med sine batterier, og disse modellene har en enorm rekkevidde. Samtidig mister de ikke mye watt på vinteren, forteller Tom begeistret.


Det er tydelig at han elsker bil og teknologien bak. Han snakker nærmest lidenskapelig om de nye modellene og at BMW satser hardt på el.


– Grunnen til at BMW ikke har lansert flere elbiler til nå er fordi de ønsket at teknologien skulle være på plass når de lanserte en modell. Det er slik de er - alt skal være av høy kvalitet!


Et liv med BMW

Det blir en spennende overgang, for det har blitt et noen BMW`er i løpet av livet. Cirka 5, 6 stykker.

Etter flere år med firmabil, skulle jeg i 2007 kjøpe meg min egen SUV. Jeg prøvekjørte forskjellige biler, og endte hos forhandleren på Maritim. Jeg satt i en X3, og kjørte ut på veien. Da jeg kom til toppen ved Vækerø, så sa jeg; nå er jeg hjemme. Så kjøpte jeg bilen.

Det er noe med kjøreegenskapene og lyden. Kompaktheten og komforten. Den er litt overstyrt, så den er fin på rattet. Hjulene står på en måte som gjør at den er veldig lett å kjøre.

Jeg alltid har likt BMWs design og utseende. De har alle gode linjer og former som faller i smak for mine øyne og følelser.

Er du nestemann ut? 

BMW Norge ønsker å la leserne teste ut sine nye biler. Vil du være nestemann ut? 

Meld deg som prøvekjører for BMW iX3 her

Jeg har også et morsomt minne fra jeg var på en jobbreise i Tyskland. Det var vel i 1983. På den tiden var hastigheten mye større enn i Norge, og på vei nedover fikk jeg hull i eksosanlegget. Så jeg kjørte fra Essen til Ludwigshafen med fri eksos. Jeg kom frem på kvelden, og ringte BMW-forhandleren klokka syv om morgenen. De kom og hentet bilen mens jeg spiste frokost og leverte den da jeg var ferdig å spise. Så kjørte jeg videre med bilen i topp stand.

Plutselig skjedde det mye i gangen, folk pratet og diskuterte. Så hørte jeg: hvem i all verden er det som har plassert bilen sin så nære resepsjonen? De er jo forbehold de høyeste direktørene. Også er det en 5-serie! Når Europasjefen har 3-serie!

Jeg hadde plassert bilen min helt feil. Det var visst skivebom.

Ekte BMW

Siden 2008 har jeg hatt kontor i Gøteborg, og har pendlet dit hver uke. Bilen jeg har nå har som nevnt gått 230 000 kilometer og det har aldri vært noe galt med den. Jeg har egen servicemann på Maritim som jeg ringer når det er tid for service.

Bilen kjenner veien og jeg slipper nesten å styre, så jeg kjører på cruisekontroll. Jeg testet det engang, og det endte med at jeg ikke var nær bremsene fra jeg kjørte fra Hvervenbukta til jeg kom til Tingstadtunnelen, den tunnelen under Gøteborg. Jeg var ikke nær bremsepedalen en eneste gang.

Det er ekte BMW.

Er du nestemann ut? 

BMW Norge ønsker å la leserne teste ut sine nye biler. Vil du være nestemann ut? 

Meld deg som prøvekjører for BMW iX3 her

«Her var det ingenting å klage på. Det er helt stille i kupeen hele veien, også når jeg kjører i 110 km/t.»

Svein Hoel

Bilen er kompakt, med prima kjøreegenskaper. Den er stabil og har full kontroll i alle hastigheter, veiunderlag og kurvatur. Perfekte hjuloppheng, støtdempere og fjæringer. Alt er skrudd godt sammen. Den har presise dører og ingen slamring.

Jeg husker en morsom greie fra 1980 tallet. Jeg hadde hatt min BMW 5 serie i ca 4 år og kjørt godt over 100’ km. Et bytte av jobb førte til firmabil, Volvo 740, som skulle være veldig bra. Men jeg klarte ikke å kvitte meg med BMW`en min. Den stod fortsatt i garasjen, slik at jeg kunne kjenne på hvordan de perfekte dørene lukker seg. Ikke slamring, bare en kontant og presis lyd.


Ellers har iX3 premium interiør med tydelig kvalitet. Det er meget gode seter der jeg kan justere trykk i korsryggen etc. Du har fantastisk oversikt og jeg elsker panoramataket.


For de som er opptatt av gode kjøreegenskaper, kompakthet, stillegående og uten sjenerende støy fra vinduer eller hjul, så er dette bilen.


Dette blir min neste bil.



Dommen

Jeg var så heldig å bli plukket ut til å teste iX3 for BMW i kampanjen deres #Nestemann ut. Jeg fikk låne den i fire dager og kunne disponere den helt som jeg ville. 


Det ble mye småkjøring, mest på landevei. På E6 lå jeg stabilt i 100/110 for å teste stabilitet, vind og hjulstøy. Her var det ingenting å klage på. Det er helt stille i kupeen hele veien, også når jeg kjører i 110 km/t. Jeg opplever dette som en bil med mye power og trykk, med ny og interessant elektronikk.


Jeg testet den på svingete småveier med store høydeforskjeller – både på sand- og grusvei. Det som overrasket meg, er at den er veldig lettkjørt til å være så tung.


Jeg tok også en tur på Riksvei 4 fra Lillehammer til Oslo, over Lygnasæter. Jeg kjører mye der med dagens X3. iX3 var like behagelig og lettkjørt. Presis som en BMW skal være. Tar svinger, kurver og ujevnheter med glans. Jeg var passasjer da kona ville kjøre, og det var også en behagelig opplevelse.

FinansavisenNO_moerk_bla_004182.png


Om artiklene fra FA Creative

Innholdet i denne artikkelen er laget av FA Creative og ikke av Finansavisens redaksjon.

Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelige, gi oss gjerne beskjed på epost: content@hegnar.no

Stingray

En forkjærlighet til havet ga gründerteamet både idéen og driften til å finne en løsning på plastikk-problemet.

Design by Pressworks AS

Copyright © 2021 All Rights Reserved.