En eventyrlig
reise til Loen

Loen, med sin beliggenhet helt innerst i Nordfjord under Jostedalsbreen, har vært et av mine favoritt reisemål i mange år. Jeg blir alltid så fascinert over hvor vakker det er.

Merete Moen (53) er testkjører i BMW sin kampanje #Nestemann ut. Hun ble plukket ut til å ta med seg iX3 på tur og da destinasjon skulle velges var det enkelt. Få steder kan måle seg med Loen.

Som utdannet siviløkonom og over 20 år i Varnergruppen, mange av de som Direktør for Design i innkjøpsavdelingen til Cubus, er hun opptatt av design og kvalitet. Men hun har også en stor lidenskap for reiser og opplevelser, så for to år siden tok hun sjansen og sa opp jobben for å starte reisebloggen World with a Suitcase.

Som gründer i en oppstartsbedrift må jeg snu på krona og kan ikke bruke for mye penger på bil, men jeg må innrømme at jeg er over snittet interessert og da spesielt i design, interiør, fargenyanser og smarte løsninger. I tillegg til futt og fart.

Les mer om BMW iX3

BMW`s wonder woman

Som kampanjemanager i BMW har Thea Sletengen Høgh ansvar for all betalt markedsføring i Norge, likevel ble hun overveldet av responsen på kampanjen deres #Nestemannut.

Vi tok en prat med henne for å høre hennes tanker om den splitter
nye BMW iX3.

Matomas unike forhold til BMW

Som kampanjemanager i BMW har Thea Sletengen Høgh ansvar for all betalt markedsføring i Norge, likevel ble hun overveldet av responsen på kampanjen deres #Nestemannut.

Vi tok en prat med henne for å høre hennes tanker om den splitter nye BMW iX3.

Da jeg sa opp i Varner for å starte @worldwithasuitcase og leverte inn firmabilen, en X5, sa jeg at jeg skulle kjøpe en X5 når jeg fikk fart på businessen. Men mye har skjedd på to år, også når det gjelder bil. Jeg får ikke betalt for å si dette, men sier det likevel siden det kommer fra hjertet; iX3 står nå på toppen av min ønskeliste.

Jeg var i mitt rette element da jeg satte meg inn i iX3 på BMW sitt hovedkontor.

Fra fjell til fjord og videre til Stryn og Loen
Det var naturlig å ta med meg iX3 til et av mine favoritt reisemål, Loen. Da jeg hentet bilen på Fornebu og kjørte nordover på E6 boblet gleden i meg på grunn av både reisemål og fremkomstmiddel.

Helt frem til Otta er veien veldig god og jeg fikk virkelig testet bilen. iX3en har mye lenger rekkevidde enn den jeg kjører til daglig, men det er jo alltid spennende å se om teori og praksis stemmer i forhold til kjørestil og batteri. Jeg grublet derfor litt på når jeg burde lade.

I området rundt Otta skifter naturen farger, fra grønt og brunt til innslag av turkist i fosser og stryk, så det ble noen fotopauser og avstikkere der. 

Jeg var ikke tom for strøm da jeg kom til Lom, men tenkte at det var kjekt å lade. Så jeg fant meg en hurtiglader og ruslet til bakeriet for en kaffe og bolle. For de som ikke har vært der, så er Lom stedet for gjærbakst, og en ekstra bonus er at maten kan nytes med utsikt til fossen både inne og ute.

Er du nestemann ut? 

BMW Norge ønsker å la leserne teste ut sine nye biler. Vil du være nestemann ut? 

Meld deg som prøvekjører for BMW iX3 her

Vehicle registration plate, Automotive tire, Car, Cloud, Sky, Wheel, Hood, Grille
Vehicle registration plate, Automotive lighting, Cloud, Plant, Car, Mountain, Sky, Water, Tire
Vehicle registration plate, Sky, Tire, Mountain, Car, Green, White, Window, Hood

Jeg så på BMW-appen at bilen var ferdig ladet og det før jeg var ferdig med å ta bilder av fossen. På ladestasjonen kom jeg i snakk med andre ladere. Det er utrolig sosialt med elbil, man utveksler til tider frustrasjon mht ladesystemer, ladebrikker og ulike apper, men deler også erfaringer om bil, om kjøreteknikk for å spare batteri og om hvor langt bilen går mellom hver lading. De jeg møtte var veldig interessert i bilen jeg kjørte.

Strynefjellet neste, det er magisk å komme opp der hvor øst møter vest etter Skjåk. Jeg stopper alltid ved Grotli for å ta bilder. Når du skal til Stryn/Lom på sommerstid, er et godt tips å kjøre den gamle vinterstengte Strynefjellsveien som er en del av prosjektet Nasjonale turistveger og som har sitt høyeste punkt på 1139 meter over havet. Her finner du også et sommerskisenter om du savner snø, brett og ski.

Les mer om BMW iX3

Selverklært BMW-entusiast

At Tom er ambassadør for BMW er for han bare en bonus. Han er selverklært BMW-entusiast og har vært det hele livet. Nå gleder han seg stort til de helelektriske bilene skal bli lansert på løpende bånd.


– I jobbsammenheng pendler jeg mye. Jeg bor i Trondheim og må ofte til hovedstaden, samtidig bor foreldrene mine på bygda, så for meg er bilens rekkevidde viktig. Jeg merker at det har skjedd utrolig mye de siste par årene i forhold til rekkevidde, og det gjør at jeg gleder meg masse til BMW iX3 og BMW iX kommer.


– BMW har gjort så mye for å forbedre rekkevidden med sine batterier, og disse modellene har en enorm rekkevidde. Samtidig mister de ikke mye watt på vinteren, forteller Tom begeistret.


Det er tydelig at han elsker bil og teknologien bak. Han snakker nærmest lidenskapelig om de nye modellene og at BMW satser hardt på el.


– Grunnen til at BMW ikke har lansert flere elbiler til nå er fordi de ønsket at teknologien skulle være på plass når de lanserte en modell. Det er slik de er - alt skal være av høy kvalitet!


Merete Moen

Naturen i denne delen av landet er så vakker og variert, og det er mye å se og oppleve. Fra Loen går det en 17 km smal, svingete og utrolig vakker bilvei innover i Lodalen med grønnblått vann, setre og på denne tiden masse blomster. Denne veien er et must hvis man tar turen til Loen. Ved veiens ende ligger en utløper av Jostedalsbreen, Kjenndalsbreen. Fra parkeringen er det 15 minutters flat rusletur for å komme til Jostedalsbreens laveste brearm.

Det er mange fine steder å campe og slå opp telt på veien, men for meg ventet en myk seng på Hotel Alexandra i Loen, innerst i Nordfjord.

Jeg har alltid reist mye og det betyr jo også at jeg har et betydelig antall hotellnetter og senger bak meg. På Hotel Alexandra sov jeg som en dronning, tror faktisk jeg må helt til Las Vegas for å gjenskape den samme følelsen når det gjelder deilig seng.

Hotellet er ærverdig, klassisk og lekkert, med store rom. Jeg fikk balkong med utsikt til basseng, fjell med snø på toppen, til Loen Skylift og fjorden.

Hotellet er ærverdig, klassisk og lekkert, med store rom. Jeg fikk balkong med utsikt til basseng, fjell med snø på toppen, til Loen Skylift og fjorden. Været i Loen var ganske fuktig, så jeg unnet meg litt tid i spaområdet. Det var skikkelig luksus å tusle rundt med tøfler og morgenkåpe og teste bassengene ute og inne. Hotellet har stor restaurant med tilsvarende stort utvalg både til frokost og middag. Jeg fikk fast bord og en super kelner som stilte opp til hvert måltid.

Hagen som tilhører hotellet er stor og vakker og på denne tiden av året bugner den av flotte blomster, spesielt rododendron. I min iver etter å ta bilder av blomstene, kommer en eldre herre med stokk bort for å slå av en prat. Ikke visste han at jeg var på oppdrag for å lage en artikkel, han var bare nysgjerrig på hva jeg syntes om hotellet. Jeg fikk senere vite at han eide hotellet, og at han bare var opptatt av at jeg hadde det bra.

På toppen av verden

Jeg liker å ha overblikk og forsøker å komme meg opp i høyden for å se steder fra et fugleperspektiv. I Loen er det flere muligheter for toppturer, og spesielt Via Ferrata og Loen Skylift er populære attraksjoner.

Jeg har lenge drømt om Loen Skylift og bestemte meg for å ta turen. Så jeg stilte meg selvsagt først i køen om morgenen, klar med kamera. Jeg tok ikke tiden siden jeg filmet, men det sies at det tok 5 minutter å komme fra fjorden og opp til over 1000 meter. På toppen ble jeg møtt med en spektakulær utsikt, jeg liker egentlig ikke å bruke slike ord, men i dette tilfellet er det vanskelig å uttrykke seg uten. Med meg i Skyliften var en dame med rullator. Det er så flott at denne utsikten er tilgjengelig for alle.

Fra toppen, Hoven som den heter, er det mange muligheter for turer innover fjellheimen. Et tips er å bevege seg litt rundt oppe på platået for å se fjordene og fjellene fra fugleperspektiv i ulike vinkler, det er vakkert uansett vær.

Man kan gå, men jeg kom meg ned på samme måte som opp, med skyliften som regnes som en av de bratteste i hele verden. En heftig høydefølelse. Jeg har egentlig litt høydeskrekk, men denne turen skal jeg garantert repetere, og da skal jeg legge inn tid til å sette meg ned og nyte utsikt og et måltid på restaurant Hoven. Den utsikten kan få andre restauranter slå.

Det blå vidunderet

På turen kjørte jeg høyt og lavt, på asfalt og på grus, i tuneller, parkert i grøftekanter, manøvrert på smale vestlandsveier og ut og inn av avkjøringslommer i møte med andre biler. iX3en er jo stor, men den er kjapp og smidig. Der forholdene tillater det, må jeg innrømme at jeg liker å trykke litt på gassen og det blå vidunderet som jeg kalte bilen på turen, ble jeg god venn med. Den leste mine tanker og responderte raskt.

Å gå tom for batteri tenkte jeg veldig lite på, selv om det var mange høydemeter og stigninger på turen. Jeg ladet tre ganger, to mens jeg spiste og en mens jeg sov. Veldig behagelige seter, men det husker jeg jo også fra X5-en. Jeg gir et ekstra pluss for mye lys fra panoramataket som gjorde at jeg fikk inn en enda større del av naturen.

Jeg stilte bilen opp på de rareste steder for å fotografere den, og innerst i Lodalen kom et herlig par bort og lurte på om jeg skulle selge bilen siden jeg tørket vanndråper av panseret og tok bilder av den. I såfall var de veldig interessert. Det er ekstra stas å kjøre rundt i en bil som i tillegg til alt annet praktisk, som teknikk og motor, også er lekker å se på.

FinansavisenNO_moerk_bla_004182.png


Om artiklene fra FA Creative

Innholdet i denne artikkelen er laget av FA Creative og ikke av Finansavisens redaksjon.

Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelige, gi oss gjerne beskjed på epost: content@hegnar.no

Stingray

En forkjærlighet til havet ga gründerteamet både idéen og driften til å finne en løsning på plastikk-problemet.

Design by Pressworks AS

Copyright © 2021 All Rights Reserved.