INNHOLDSMARKEDSFØRING
FINANSAVISEN
= Veien til suksess
Markedsføring og stimulering for å fremme salg gjennom deling av spennende eller opplysende innhold har vært en del av hverdagen siden mennesket begynte å kreve gjenytelser for tjenester og varer.
Så gammelt og så enkelt er konseptet innholdsmarkedsføring.
Det som ofte ender opp med misforståelser angående konseptet, er forskjellen på content marketing (innholdsmarkedsføring) og native advertising.
Ekte historier med substans og innlevelse
En gammel kjenning kan vekke sterke følelser
Vi lager innhold
som gir resultater!
HVA ER INNHOLDSMARKEDSFØRING?
Kunde-og målgruppeorientert kvalitetsinnhold som publiseres i vår redaktørstyrte nettavis og andre kanaler som papirutgaven, Kapital, Interiørmagasinet, Motor eller andre bilag Hegnar Media AS står som utgiver av. Vi tar mål av oss å levere bransjens høyeste innholdsstandard.
REKLAME
PR-STUNT
DIGITALE BILAG ELLER KJØPTE UMERKEDE ANNONSER
Innholdsmarkedsføring er heller ikke kampanjepreget eller forretningssentrisk, men planlagt for en langsiktig publisseringsstrategi
DET ER IKKE
HVA ER GREIA LISSOM?
Innholdsmarkedsføring er langt fra noe nytt eller vanskelig å forstå. På en måte kan vi hevde at innholdsmarkedsføring har blitt praktisert siden mennesket begynte å beherske språket.
Stadig flere ser at det skapes verdier ved å kontinuerlig tilby verdifullt og nyttig innhold til målgruppen og allerede eksisterende kunder.
Ofte ser vi eksempler på korte videoer i sosiale medier, for eksempel om hvordan man bruker bakepulver til en rekke nyttige ting, gå viralt. Dette skjer fordi mennesker ser på det som nyttig informasjon og samtidig får de en god følelse om de tar på seg oppgaven med å spre denne informasjonen.
God innholdsmarkedsføring ender stadig oftere opp som mye delt i sosiale medier.
Det viser statistikk over hvordan saker med innholdsmarkedsføring fra våre partnere i Finansavisen Creative deles på de forskjellige sosiale plattformene.
Det som er viktig å notere seg, er at deling av innholdsmarkedsføring i sosiale medier bare er en mindre taktisk manøver som en del av strategien.
Innholdsmarkedsføring er og blir en langsiktig strategi. En strategi som gjør at våre partnere engasjerer sin målgruppe og overbeviser dem om å bli kunder.
For all omsetning kommer fra kunden.
Derfor er en strategien overfor potensielle kunder å bygge målbare, langsiktige relasjoner med en sterk forretningsverdi.
For å avlive noen påstander og myter, her er hva innholdsmarkedsføring IKKE er:
Innholdsmarkedsføring er heller ikke kampanjepreget eller forretningssentrisk, men planlagt for en langsiktig publiseringsstrategi.
For oss og våre partnere handler det om å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke og engasjere en tydelig målgruppe. Hensikten er å få mottakeren av innholdet til å foreta lønnsomme handlinger på sikt. Som et ledd i denne strategien kan man publisere historier gjennom alle de ovennevnte kanalene, samt podcast og video.
Vårt arbeidsgrunnlag er at innholdet skal ha like høy journalistisk kvalitet som det du finner på redaksjonelle flater hos Finansavisen og andre norske medier.
For å oppnå best mulig effekt promoterer ikke merkevaren bak innholdskampanjen produkter og tjenester direkte, men bygger et langsiktig forhold.
Det gjør de ved å lage og tilby nyttig innhold rundt alle fasene av kjøpsprosessen. Innholdsmarkedsføring kan sammenlignes med forretningsmodellen til etablerte norske mediehus. Forskjellen er at i stedet for å bruke mengden sponset innhold og sponsorer som en suksessfaktor, bruker merkevarer salg som en suksessfaktor.
Riktig bruk av innholdsmarkedsføring tiltrekker og beholder kunder. Potensielle kunder kommer til deg, og du slipper å nå ut til de. Det gjøres ved å kontinuerlig produsere innhold for å endre eller forbedre en forbrukeratferd.
Innholdsmarkedsføring i Finansavisen er kunde-og målgruppeorientert kvalitetsinnhold som publiseres i vår redaktørstyrte nettavis, papirutgave, Kapital, Interiørmagasinet, Motor eller andre bilag Hegnar Media AS står som utgiver av.
Det vi tilbyr er ren strategi og bransjens høyeste innholdsstandard.
Innholdsmarkedsføring er å publisere interessant innhold på riktige steder for riktig målgruppe.
Smeden ser også at stadig flere velger å kjøpe billige sverd hos den nye smeden som kaller seg “Remi år 1000”.
-Hvorfor kjøper de svakere metall og dårligere treverk billig når mine våpen er best, spør smeden seg.
Se nå for deg en kveld i langhuset. Sprakende ild og god servering. Smedens historier fortelles. De krydres med detaljer om tallmessig underlegenhet, vippet i egen favør ved hjelp av de ekstremt gode sverdene fra landsbyens kostbare, men mest innovative smie. Sosiale medier den gang da, var ryktebørsen. Men når vikinger som selv deltok i slaget er med på viderefortellingen blir det skapt en felles oppfatning om hvorfor sverdene, hjelmene og pilene er så gode.
Den oppfatningen blir styrket ved at historiene er krydret med produksjonsmetoder, materialvalg og smedens faglige bakgrunn.
Vikingesamfunnet vet nå hvilket utstyr som kreves for å kunne være tilstede når det settes seil og turen går hjem til Norge. De med «Remi år 1000-sverd» ligger igjen på våt britisk landbruksjord.
Poenget med denne hypotesen med fri dikting fra gamle dager, er at vi mennesker alltid har fortalt historier. Gode, godt fortalte, rikt illustrerte og etterprøvbare historier har alltid gjort sterkest inntrykk og påvirket mest. Slik vil det være i fremtiden også. Innholdsmarkedsføring virker best for de som velger å fortelle og illustrere best.
Innholdsmarkedsføring er å lage interessant innhold, samle og dele informasjon som målgruppen din interesserer seg for, slik at du faktisk får deres oppmerksomhet. Innholdsmarkedsføring kan gi kunder og publikum nyttig informasjon før og etter kjøpet, og ikke minst mens de handler.
Det gjøres uten salgsfremmende budskap – og som et resultat av det, bryter innholdsmarkedsføring seg gjennom kjedelige artikler og støyende reklame. Reklame forbrukerne vet er reklame og ikke lengre tror på - eller faller for.
Da lever de seg inn i fortellingen!
Skal man greie å nå så godt frem til mottakeren må fremførelsen, instrumentbruken, miljøet, menneskene, lyset og luften beskrives og skildres med godt språk og kunnskap.
Vår filosofi rundt oppbyggingen av god innholdsmarkedsføring er at de som leser tekstene våre skal oppleve historien gjennom hendelser, ord, tanker, sanser og følelser fremfor en oppramset beskrivelse fra forfatterens side. Leseren kan trekke sine egne konklusjoner ut fra en rik og spennende tekst.
Med ordinær markedsføring forsøker man å vise at en bedrift er best på sitt område eller at produktene gir mest verdi for pengene. Med innholdsmarkedsføring så viser du omverden og kunder at du faktisk er best.
Innholdsmarkedsføring er absolutt ikke noe nytt og mystisk, selv om flere uvitende har forsøkt å plante akkurat den oppfatningen i mediedebatten. Innholdsmarkedsføring kan vi se alt tilbake i antikkens Hellas. For vår del, kan vi godt si at vikingene ble utsatt for innholdsmarkedsføring.
Se for deg at en smed tilbake i år 999 har en følelse av at kundene ikke bryr seg om produktene eller tjenestene han tilbyr. Vikingkrigerne i landsbyen oppleves som selvopptatte og fokusert på egne problemer, ønsker og behov.
Et klassisk pianostykke må høres for å kunne nytes til fulle. Skal en konsertarrangør trekke til seg betalende publikum fra en kresen og musikkfaglig målgruppe, vil de lettere la seg begeistre om de gjennom lesing og historiefortelling får vekket egen fantasi og ubevisst gjengir musikkstykket i sitt indre.
Show, don’t tell
Bruk gjerne nostalgi og retro til å spille på følelser. Men innholdsmarkedsføring er ingen reklameplakat.
SLIK LAGER
VI GODT INNHOLD
Hvor mye vet
du om kundene i målgruppen du
ønsker å bli et førstevalg for ?
I lag med våre partnere og vår analyseavdeling undersøker vi hvilke målgrupper av kunder som skal påvirkes av budskapet i innholdsmarkedsføringen.
Til de menneskene skal vi fortelle lærerike og inspirerende historier. De som leser skal lære eller oppleve noe nytt som gjør at de husker merkevaren i lengre tid. Ved å være ærlig, transparent og åpen får leseren få tillit til merkevaren.
I praksis er det hva suksesshistorien Buffer gjør med Buffers open blog.
Buffer er et automatiseringsverktøy for sosiale medier som hjelper til å planlegge nye innlegg i sosiale medier, samt å måle resultatene av publiserte innlegg.
Produktet er verken revolusjonerende eller spesielt bedre enn hva andre tilbyr i samme prisklasse, men måten de markedsfører seg på, er veldig bra.
De baserer seg på åpenhet. Noe som alltid er smart for alle, utenom de som jobber for nasjonens hemmelige tjenester. Med sin blogg viser de frem hva de driver med og samtidig lærer bort hvordan du kan gjøre akkurat det samme.
De baserer seg på åpenhet. Noe som alltid er smart for alle, utenom de som jobber for nasjonens hemmelige tjenester. Med sin blogg viser de frem hva de driver med og samtidig lærer bort hvordan du kan gjøre akkurat det samme.
De baserer seg på åpenhet. Noe som alltid er smart for alle, utenom de som jobber for nasjonens hemmelige tjenester.
Med sin blogg viser de frem hva de driver med og samtidig lærer bort hvordan du kan gjøre akkurat det samme. Blogginnleggene deres har stor verdi for potensielle og eksisterende kunder. Følelsen av å slippe inn i en hemmelig verden av kunnskap og teknikker er hva Buffer skaper hos sine lesere. Når du leser bloggen deres, er det som om du har fått medlemskap i en hemmelig klubb.
De forteller historier spesifikke mennesker ønsker å høre. De viser løsningen på kjente problemer og de formidler det skikkelig bra.
Eksempel på innholdsmarkedsføring for TeamViewer.
Ifølge den prisvinnende gründeren og markedsføreren Neil Patel, kan blant annet informasjonsgrafikk doble trafikken din – om du gjør det riktig.
Innlegg med bilder engasjerer brukeren mer enn de uten. Men grafikk, video og bilder må være av en kvalitet som stikker seg ut fra mangfoldet og mylderet alle blir eksponert for daglig. Det hjelper lite å sitte på en god historie om den ikke fortelles på en skikkelig måte. Det er mange eksempler på kjente merkevarer med ubegrensede ressurser, men måten GoPro bygget seg opp på, er et fint og artig eksempel. I starten var GoPro faktisk et vanntett kamerahus for engangskamera som inneholdt 135-film. Det var utviklet av surfe-nerds og rettet seg mot de som ville surfe høye bølger og ta kule bilder.
Det GoPro tidlig forstod, var at visuelt innhold er utrolig effektivt. Informasjonsgrafikk og visuelt innhold øker trafikken din. Markedsføringsstrategien til GoPro handler i stor grad om kvalitet – både kvalitetsinnhold og kvalitetsprodukter.
Med 10,5 millioner YouTube-abonnenter og 18,8 millioner følgere på Instagram, viser at GoPro vet hvordan man lager visuelt kvalitetsinnhold. De fokuserer bare på brukeren. Hva liker kundene deres? De liker selvfølgelig bilder – utrolig fine bilder, derfor gir GoPro dette til dem sammen med gode produkter.
Hva kan vi lære av GoPro? Bruk emosjonelle bilder. Visuelt innhold blir stadig mer effektiv i forbindelse med innholdsmarkedsføring.
Ved å måle respons på innholdsstrategien kan du personalisere hvor det er mulig.
På den måten vil leseren bygge opp en emosjonell tilknytning til din virksomhet eller merkevare. Et eksempel på hvordan dette kan gjøres og som absolutt alle greier å visualisere for seg, er Coca-Colas fremstøt for noen år tilbake.
“Share a Coke” var strategien hvor alle fikk muligheten til å personalisere colaflasken. Alle elsker å se seg selv, sitt navn i sentrum for noe som er vellykket, kjent eller populært. Coca-Cola lot sine kunder føle seg spesielle og i sentrum for mektige Coca-Colas produkter. Resultatet av denne strategien var økt salg og at merkevaren ble et nasjonalt samtaleobjekt.
Visuelt innhold blir
stadig mer effektivt i
forbindelse med
innholdsmarkedsføring.”
“SHARE A COKE” OG
ALLE BLE INKLUDERT I
STRATEGIEN
SLIK VELGER VI RIKTIG EPLER
Arbeidet han legger ned bidrar til at både vi og våre kunder får bred Innsikt i målgruppene, bransjene og industriene.
- For oss i Hegnar Media gir analysearbeidet Innsikt for å treffe bedre målgruppen og få bedre resultater. Vi har målbare tall for innholdet vi publiserer og det gir oss en god oversikt over hva vi bør gjøre og hva vi ikke bør gjøre, forteller Sandborg.
For våre partnere kan analyse og statistikk være med å:
bedre beslutningsgrunnlag for å treffe målgruppen ved å tilpasse innholdet og den visuelle fremstillingen.
Da kan man bruke analysene når kunde og kreativ avdeling planlegger en langsiktig strategi eller når man bygger opp saker og velger tema og vinklinger.
Sandborg følger med på hver eneste sak som er publisert og henter ut løpende tall slik at kampanjer konstant blir overvåket. Dermed blir innholdet underveis optimalisert ved at man benytter foto som er tilpasset målgruppen eller endret overskrifter for å treffe enten en smalere eller bredere del av ønsket lesergruppe. Dette er vinn-vinn siden våre partnere da får innhold med høy kvalitet og vi øker spredningen av innholdet vi produserer.
Våre partnere opplever da at budskapet gir høy respons på CTA og andre elementer, økt lesetid og høy troverdighet hos leseren, forteller Sandborg.
På ukentlig basis deler Finansavisen Creative resultatanalyser, tall og fullstendig rapport når en kampanjeperiode avsluttes. Ved hjelp av solide analyser og gode data fra trafikken har Finansavisen Creative sammenligningsgrunnlag innen bransjer og industrier for hvordan innholdet responderer som business to business eller business to customer.
Fredrik August Sandborg. har som jobb å analysere og tilrettelegge for at innholdsmarkedsføringen vi publiserer på våre flater leses og når frem til flest mulig.
Send oss e-post på: content@hegnar.no. eller ring Thea på mobil: 473 08 558
Finansavisen Creative
har egne analysemedarbeidere.
De skaper verdier for våre partnere
og øker forståelsen for hva målgruppene
responderer best på.